Ako vybrať pneumatiky pre motocykle?

Len s dobre zvolenými plášťami si užijete jazdu v meste i na okruhu.

pneu pro moto

Koľko je druhov motocyklov, toľko je druhov pneumatík. Či už pravidelne vyrážate do terénu, alebo na okruh, práve pneumatiky sú dôležitou zárukou bezpečného návratu. Práve ony vás totiž spájajú s vozovkou na ploche menšej, než je odtlačok dlane.

Pneumatiky na motocykel môžete vyberať podľa ceny, druhu motocykla, vašich vodičských nárokov alebo podľa značky. V každom prípade by ste sa ale mali orientovať v parametroch uvedených na bočnici a v informáciách dodaných výrobcom. Pomôžeme vám zorientovať sa a zvoliť si ideálny dezén.

Čo rozhoduje o výbere

Jazdný štýl

Ak viete, že ročne najazdíte veľké množstvo kilometrov v pokojnejšom tempe, zvolíte iné pneumatiky ako niekto s okruhovými ambíciami. A to môžete mať tú istú motorku. Aj preto sa oplatí čítať popis, zdroje od výrobcov a predovšetkým rôzne testy, kde okrem celkového zhodnotenia nájdete aj čiastkové výsledky zamerané na priľnavosť, kilometrový priebeh alebo stabilitu v zákrutách. 

Technické možnosti motocykla

Vždy si prečítajte technický preukaz alebo servisnú knižku k motocyklu, kde nájdete všetky potrebné informácie k technickému výberu pneumatík, to znamená rozmery a indexy. Ak tieto informácie nedodržíte a stretnete policajnú kontrolu, môže byť vaša motorka označená za nespôsobilú prevádzky. 

Zmes pneumatík

Vo všeobecnosti platí, že tvrdšie pneumatiky vám ponúknu väčší kilometrový priebeh, ale s priľnavosťou na tom budú horšie. Mäkšie pneumatiky to majú opačne. Aj preto výrobcovia ponúkajú pneumatiky z dvoch a viacerých zmesí. Na bokoch plášťa je zmes mäkšia, aby vás lepšie podržala v zákrutách, a v strede je tvrdšia, ktorá sa opotrebuje pomalšie. 

Dôležité parametre

Rovnako ako u pneumatík na autá má aj motocyklový plášť označenie, z ktorého spoznáte, že je pre váš stroj vhodný a vyhovie všetkým legislatívnym požiadavkám.

Pre príklad vyberieme označenie 120/70 R 17 58 W TL.

  • Šírka (120) - označuje šírku pneumatiky v milimetroch.

  • Profil (70) - bočný profil pneumatiky už v milimetroch vyjadrený nie je. Ide o pomer výšky a šírky dezénu vyjadrený v percentách. V prípade profilu 120/70 teda platí, že profil je 70% zo 120 mm.

  • Priemer (17) - udávajú výrobcovia v palcoch.

  • Záťažových index (58) - môžete sa stretnúť aj s označením Li z anglického Load index. K číslu na pneumatike treba dohľadať adekvátnu nosnosť v tabuľke.

  • Rýchlostný index (W) - je taktiež potrebné dohľadať v tabuľke. Písmeno W každopádne zodpovedá maximálnej rýchlosti 270 km/hod.

  • TL (Tubeless) - značí, že je pneumatika bezdušová.

Ďalšie značenie

Radiálna a diagonálna konštrukcia

R označuje radiálnu konštrukciu pneumatiky. Rozhodne nejde o označenie veľkosti ráfika.

Diagonálna konštrukcia sa označuje písmenom B. Existuje ešte konštrukcia zmiešaná, ktorá by mala kombinovať výhody oboch predchádzajúcich druhov.

Pri kúpe vždy venujte pozornosť odporúčaniu výrobcov. Niektorí totiž radia obutie kombinácie oboch typov (diagonálna dopredu, radiálna na zadné koleso).

Zobraziť viac

V dnešnej dobe je väčšina pneumatík radiálnej konštrukcie, pretože ponúkajú zvýšenú priľnavosť, nižšiu hmotnosť a menšiu deformáciu za cenu menšieho kilometrového nájazdu. Ak niekto siahne po diagonálnej konštrukcii, pôjde skôr o vodiča nešportových motoriek, pre ktorého je dôležitý práve kilometrový nájazd a menej adhézie v zákrutách. 

Predná a zadná pneumatika

Pre väčšinu motocyklov je potrebné rozlišovať prednú a zadnú pneumatiku. Zadná je spravidla širšia, pretože je hnacia a dáva väčší grip. Predná je užšia, aby sa s motorkou dalo ľahšie manévrovať. Každopádne nie ste odkázaní len na vizuálny odhad. Pneumatiky sú samozrejme označené aj písmenami: F znamená predná (front) a R (rear) je pre zadnú gumu.

DOT kód

Ide o sériu písmen a čísel, ktoré uvádzajú v podstate kompletnú identifikáciu pneumatiky vrátane továrne a krajiny výroby. Pre vodičov sú ale najdôležitejšie posledné štyri čísla, ktoré označujú dátum výroby plášťa. Predposledná dvojica čísel udáva týždeň a posledná dvojica rok výroby. 3517 teda znamená 35. týždeň roku 2017.

Vo všeobecnosti by ste sa nemali príliš riadiť dátumom výroby, ale tým, ako dlho je pneumatika v prevádzke a ako je s ňou zaobchádzané. 

Smer otáčania

Na pneumatike okrem iného nájdete aj šípku smeru otáčania. Pri montáži dajte pozor, aby ste smer dodržali. Pri opačnom nasadení by ste síce okamžite nehavarovali, avšak pneumatika by nefungovala pri odvode vody, rýchlejšie by sa opotrebovala a zďaleka by nemala zamýšľané jazdné vlastnosti.

směr otáčení

Druhy pneumatík

Cestovné (turistické)

Kilometrový nájazd, komfortná jazda a bezpečná prevádzka. Práve cestovná pneumatika musí spojiť čo najviac vlastností do jedného celku. Napríklad prerezanie nie je nejako extrémne kvôli priľnavosti, napriek tomu musia obstáť pri odvode vody. Plášť musí zároveň "vyžehliť" drobné nerovnosti na cestách, a pretože ide o cestovný plášť, musí ponúknuť aj vysoký kilometrový nájazd. 

Cross

Terénne pneumatiky musia vynikať predovšetkým v teréne. Dôležitá je mechanická odolnosť proti mechanickému poškodeniu. Majú výraznú vzorku, aby podávali perfektný výkon na blate, štrku a všeobecne nespevnených povrchoch. Ak s nimi chcete vyjsť do terénu, postrážte si, aby boli homologované aj pre cestné použitie.

Niektorí výrobcovia navyše upravujú vzorku podľa špecializácie na povrch (bahno, kamenisté cesty, sneh, štrk). Zároveň využívajú rôzne výstuhy bočníc alebo iné technológie zvyšujúce odolnosť. Vždy si prečítajte kompletný popis v e-shope.

Scooter

Ide o pneumatiky malých rozmerov pre skútre. Pretože sa pohybujú predovšetkým v meste, bude u nich dôležitá obratnosť, správanie v zákrutách a hlavne jazdný komfort. Či už hladký asfalt, nekvalitné cesty, cesty na periférii, alebo kocky v historickom centre, to všetko sú povrchy, s ktorými si musia tieto pneumatiky poradiť. 

Športové

Doménou športových pneumatík je predovšetkým maximálna priľnavosť. Nečakáte od nich, že vám poskytnú svoje služby päť a viac rokov. Ale po celú dobu životnosti chcete maximálny grip a odolnosť proti prehrievaniu (pri vysokých rýchlostiach ide o reálnu hrozbu). Práve tu prichádza na radu technológia viacerých zmesí, pretože motorku vo väčšej miere pokladáte do zákruty a chcete sa na ňu spoľahnúť. 

Závodné

Ide o hard-core verziu športových pneumatík, ktoré ale reálne využijete výhradne na okruhu. Pretekárske pneumatiky sú doslova výkladnou skriňou technológií výrobcov a majú často svoje predobrazy v reálnych závodných plášťoch. Využívajú hi-tech konštrukciu (niekoľko vrstiev textilných alebo kovových pásikov), aby odolávali extrémnym tlakom pri zachovaní minimálnej hmotnosti. Vzorka je minimálna a málokedy vhodná na mokrý povrch. Najlepšie pretekárske pneumatiky vyrábajú značky s tradíciou v niektorom okruhovom seriáli.  

Zmiešané typy (napr. športovo turistické)

Rovnako ako splývajú kategórie medzi autami, aj medzi motocyklami vzniká množstvo crossoverov. Klasickým zástupcom sú športovo turistické stroje. Ich pneumatiky musia zvládnuť ľahší terén a zároveň pohodlne odviezť vodiča aj cez niekoľko štátov. Rovnako tak sú čím ďalej populárnejšie SCRAMBLER alebo café racer. Teda motorky, ktoré musia podať slušný výkon v meste, ale v prípade SCRAMBLER sa nesmú báť ani terénu. Jasné odporúčanie znie: hľadajte, aký plášť obúva stroj v prvovýbave, a potom vyberajte práve podľa nich. Výrobca vie najlepšie, aké pneumatiky jeho stroj najlepšie podržia.

Medzi špecifické typy patria dušové a bezdušové pneu, ale na trhu už nájdete aj zimné pneumatiky.

Zobraziť viac
  • Dušové a bezdušové pneumatiky - TT štruktúra pneumatiky s dušou (Tubetype), TL naopak bez duše (Tubeless). Dávajte teda pozor a nezamieňajte jednotlivé pneumatiky na jednej motorke. Iná konštrukcia totiž vyžaduje aj iné uchytenie na ráfikoch. Rovnako tak neumiestňujte dušu do bezdušovej pneumatiky. Bude dochádzať k jej prehrievaniu a zhoršeniu jazdných vlastností. 

  • Zimné pneumatiky - rovnako ako pre autá i pre motocykle sa už vyrábajú zimné pneumatiky. Samozrejme nejde o plášte pre každú motorku, najširšiu ponuku nájdete pre skútre. Dezén je charakteristický hrubým vzorom a mäkkou zmesou. A akokoľvek dobre fungujú aj na snehu, ich význam vzrastá hlavne na chladnej vozovke, kde by klasické plášte už dávno stratili priľnavosť.

dezén pneu

Všeobecné rady

Jazda na nových pneumatikách

Keď si kúpite nové pneumatiky, počítajte s tým, že na nich budú zvyšky "slizu" z výroby. Tento materiál pomáha vyklopeniu pneumatiky z formy a rozhodne nie je pre pneumatiku škodlivý. Napriek tomu by ste sa mali slizu zbaviť, než začnete plášť stopercentne využívať. Prvá možnosť je chemická - pretrite gumy handričkou namočenou napríklad v benzíne. V žiadnom prípade ale gumy nepolievajte priamo, zničili by ste ich. Druhou možnosťou je tento maz jednoducho ojazdiť. K tomu by malo dôjsť zhruba po 100 kilometroch, kedy za sebou budete mať dostatok zákrut doprava aj doľava.

Homologizácia

Niektorí menej skúsení motorkári si myslia, že dokážu na prvýkrát vybrať tú najlepšiu pneumatiku sami. Napriek tomu sa odporúča zamerať sa aj na homologizáciu pre konkrétny stroj. Práve výrobca motoriek vie o pneumatikách nepochybne najviac a desiatky tisíc testovacích kilometrov nemáte šancu nahradiť. Preto sa spoľahnite na jeho odporúčanie, a ak je pneumatika homologovaná pre vašu motorku, bez obáv po nej siahnite ako po prvej voľbe. 

Kontrola tlaku v pneumatikách

Jednoduchá poučka - vždy sa riaďte údajom, ktorý uvádza výrobca motocykla. Samozrejme, že sa v prípade rýchlej jazdy zvyšuje tlak vo vnútri pneumatiky, ale s tým výrobca počítal. Nesnažte sa s tlakom experimentovať, mohlo by dôjsť k deformácii styčnej plochy s vozovkou a mohli by ste neúmyselne zhoršiť napríklad odvod vody. 

Oprava pneumatík

Pokiaľ dôjde k defektu, doma nič neriešte a nechajte si pneumatiku opraviť v servise, kde vám môžu povedať, či sa to oplatí. Zároveň počítajte s tým, že pokiaľ dôjde k defektu v bočnici, môžu vám opravu vyhovoriť a urobia správne. Častejšie sa opravuje prepych v strede pneumatiky. Akýkoľvek defekt znamená narušenie gumy ako celku a vy by ste to mali brať do úvahy. Ak si necháte plášť opraviť, aspoň ho nevystavujte vysokému zaťaženiu.

Kedy pneumatiky vymeniť? 

Jednoduchá odpoveď hovorí, že v okamihu, keď pneumatika prestane plniť svoju funkciu. Podľa slovenskej legislatívy je minimálna hĺbka dezénu motocyklových pneumatík 1,6 mm, výnimku tvoria skútre a motorky do 50 cm³, kde je táto hodnota na úrovni 1,0 mm. Podľa skúseností motorkárov sú však už 2 mm hraničné, a motorka tak stráca svoju ovládateľnosť. Horšie sa s ňou nabieha do zákrut a vo všeobecnosti musíte vyvíjať zbytočne veľkú silu pri riadení. A ak dôjde k dopravnej nehode (či už vašou, alebo cudzou vinou), budú opotrebované plášte vždy priťažujúcou okolnosťou.

Výmenu pneumatík nechajte vždy na pneuservis. Ide o pomerne náročnú a ťažkú ​​prácu a predovšetkým by ste poškodili ráfik montpáky. Cena za výmenu je pritom okolo 10 eur. V pneuservise zároveň môžete počítať s profesionálnym vyvážením a dofúknutím gúm. 

Uskladnenie

U motocyklových pneumatík platí, že najväčším nepriateľom je UV žiarenie. Práve na slnku pneumatika starne najrýchlejšie. Po sezóne preto uskladnite plášte mimo slnečné žiarenie (napr. v nepriehľadnom vaku), samozrejme v suchu a v odvetrávanej miestnosti. Benzínové alebo iné chemické výpary by gumám nemuseli prospievať. Ideálna teplota je okolo 15 stupňov, avšak dôležitejšia je tma a sucho.