Jazda na nových pneumatikách
Keď si kúpite nové pneumatiky, počítajte s tým, že na nich budú zvyšky "slizu" z výroby. Tento materiál pomáha vyklopeniu pneumatiky z formy a rozhodne nie je pre pneumatiku škodlivý. Napriek tomu by ste sa mali slizu zbaviť, než začnete plášť stopercentne využívať. Prvá možnosť je chemická - pretrite gumy handričkou namočenou napríklad v benzíne. V žiadnom prípade ale gumy nepolievajte priamo, zničili by ste ich. Druhou možnosťou je tento maz jednoducho ojazdiť. K tomu by malo dôjsť zhruba po 100 kilometroch, kedy za sebou budete mať dostatok zákrut doprava aj doľava.
Homologizácia
Niektorí menej skúsení motorkári si myslia, že dokážu na prvýkrát vybrať tú najlepšiu pneumatiku sami. Napriek tomu sa odporúča zamerať sa aj na homologizáciu pre konkrétny stroj. Práve výrobca motoriek vie o pneumatikách nepochybne najviac a desiatky tisíc testovacích kilometrov nemáte šancu nahradiť. Preto sa spoľahnite na jeho odporúčanie, a ak je pneumatika homologovaná pre vašu motorku, bez obáv po nej siahnite ako po prvej voľbe.
Kontrola tlaku v pneumatikách
Jednoduchá poučka - vždy sa riaďte údajom, ktorý uvádza výrobca motocykla. Samozrejme, že sa v prípade rýchlej jazdy zvyšuje tlak vo vnútri pneumatiky, ale s tým výrobca počítal. Nesnažte sa s tlakom experimentovať, mohlo by dôjsť k deformácii styčnej plochy s vozovkou a mohli by ste neúmyselne zhoršiť napríklad odvod vody.
Oprava pneumatík
Pokiaľ dôjde k defektu, doma nič neriešte a nechajte si pneumatiku opraviť v servise, kde vám môžu povedať, či sa to oplatí. Zároveň počítajte s tým, že pokiaľ dôjde k defektu v bočnici, môžu vám opravu vyhovoriť a urobia správne. Častejšie sa opravuje prepych v strede pneumatiky. Akýkoľvek defekt znamená narušenie gumy ako celku a vy by ste to mali brať do úvahy. Ak si necháte plášť opraviť, aspoň ho nevystavujte vysokému zaťaženiu.
Kedy pneumatiky vymeniť?
Jednoduchá odpoveď hovorí, že v okamihu, keď pneumatika prestane plniť svoju funkciu. Podľa slovenskej legislatívy je minimálna hĺbka dezénu motocyklových pneumatík 1,6 mm, výnimku tvoria skútre a motorky do 50 cm³, kde je táto hodnota na úrovni 1,0 mm. Podľa skúseností motorkárov sú však už 2 mm hraničné, a motorka tak stráca svoju ovládateľnosť. Horšie sa s ňou nabieha do zákrut a vo všeobecnosti musíte vyvíjať zbytočne veľkú silu pri riadení. A ak dôjde k dopravnej nehode (či už vašou, alebo cudzou vinou), budú opotrebované plášte vždy priťažujúcou okolnosťou.
Výmenu pneumatík nechajte vždy na pneuservis. Ide o pomerne náročnú a ťažkú prácu a predovšetkým by ste poškodili ráfik montpáky. Cena za výmenu je pritom okolo 10 eur. V pneuservise zároveň môžete počítať s profesionálnym vyvážením a dofúknutím gúm.
Uskladnenie
U motocyklových pneumatík platí, že najväčším nepriateľom je UV žiarenie. Práve na slnku pneumatika starne najrýchlejšie. Po sezóne preto uskladnite plášte mimo slnečné žiarenie (napr. v nepriehľadnom vaku), samozrejme v suchu a v odvetrávanej miestnosti. Benzínové alebo iné chemické výpary by gumám nemuseli prospievať. Ideálna teplota je okolo 15 stupňov, avšak dôležitejšia je tma a sucho.